V poslednej novinke, ktorú som vám priniesla som vám predstavila Generovanie úryvku na čítanie pomocou AI. Táto novinka pokračuje v prínose Pokroku v čítaní pre žiakov a aj učiteľov. Najnovšie vám AI vygeneruje aj otázky na overenie čítania s porozumením.
Po zadaní alebo vygenerovaní pasáže na čítanie máte možnosť zapnúť funkciu Pridať porozumenie, čo vám ponúkne pridať otázky na overenie porozumenia čítaného textu.
Doteraz ste k zadanej pasáži vedeli pridať vami zadefinované otázky na porozumenie textu. No odteraz môžete použiť funkciu Vygenerovať otázky, ktorá využíva AI.
Posledným krokom je výber, koľko otázok chcete vygenerovať. Vyberiete počet a zázrak sa stane 🙂
Umelá inteligencia “prečíta” zadaný text a podľa obsahu textu vygeneruje vami zadaný počet otázok.
Otázky sú generované v známom nástroji Microsoft Forms, kde nájdete otázky s výberom odpovede ale aj otvorené otázky. Otázky s výberom odpovede sú zvyčajne kvalitne spracované, vygeneruje vám to aj nesprávne odpovede a označí správne odpovede.
Pri otvorených otázkach je to trošku komplikovanejšie, keďže kvíz by bol potom ťažšie automaticky vyhodnotiteľný. Všimnite si otázku, ktorú vygenerovalo mne. Pravdepodobnosť, že žiak napíše identické vety je veľmi nízka. Preto odporúčam otázky s výberom jednej odpovede.
Pokrok v čítaní prináša ďalšiu fantastickú novinku, aj keď len v beta verzii, možnosť vygenerovať úryvok na čítanie. Doteraz ste mohli vytvárať priradené úlohy na pokrok v čítaní s využitím vlastného Word alebo PDF dokumentu, prípadne využiť knižnicu textov, ktoré sú dostupné v angličtine. Najnovšie Microsoft prináša generatívnu umelú inteligenciu (Azure Open AI) aj do tvorby úryvkov na precvičovanie čítania.
Samozrejme, najviac funkcionalít je podporovaných pre anglický jazyk, avšak samotné generovanie textu funguje aj v slovenskom jazyku. Určite sa potešia aj učitelia cudzích jazykov, pretože toto generovanie je dostupné až v takmer 60 jazykoch – vrátane španielčiny, nemčiny, taliančiny, poľštiny, maďarčiny, ukrajinčiny atď.
Okrem jazyka si môžete zvoliť tému, z akej oblasti sa vygeneruje text, vek dieťaťa a aj dĺžku generovaného textu. Angličtina podporuje aj definovanie náročných slov vhodných na precvičovanie.
Ako môžete vidieť na obrázku, generovaný text je iba preložený do slovenčiny, takže pri každom vygenerovanom texte je potrebná revízia.
Samotný text viete upravovať, prípadne raz zvýšiť alebo znížiť zložitosť generovanej pasáže.
Následne stačí už iba kliknúť na tlačidlo použiť pasáž a text na precvičovanie čítania pomocou funkcie Pokrok v čítaní je hotový 🙂
O skupinách hodnotiacich kritérií som vám písala v článku Kriteriálne hodnotenie v Microsoft Teams – odporúčam vám prečítať si ho ☺️. Zároveň sa teším, že Microsoft stále túto funkcionalitu podporuje a vylepšuje.
Najnovšie si môžete vytvoriť skupinu hodnotiacich kritérií pomocou AI. Ušetríte tým čas vymýšľaním hodnotiacich kritérií, ale ako vieme, generatívna AI je skvelá na inšpiráciu, avšak obsah si potrebujeme často ešte “doťuknúť”.
Ak v priradenej úlohe kliknete na možnosť Pridať skupinu hodnotiacich kritérií, sprístupnia sa vám nasledujúce možnosti:
Vytvoriť skupinu hodnotiacich kritérií od začiatku – teda tvoríte túto skupinu od nuly, máte nad tým najväčšiu kontrolu
Vytvoriť skupinu hodnotiacich kritérií pomocou AI – to je novinka, ktorú vám chcem predstaviť
Nahrať existujúcu skupinu hodnotiacich kritérií – ak vám niekto vyzdieľal už hotovú skupinu hodnotiacich kritérií vo formáte .csv, máte možnosť nahrať ju a použiť. Určite sa inšpirujte práve scenármi, ktoré som opísala v článku Kriteriálne hodnotenie v Microsoft Teams a stiahnite si skupiny hodnotiacich kritérií z Knižnice pre školy: bit.ly/kniznicapreskoly
Využiť naposledy použité skupiny hodnotiacich kritérií.
Vytvorenie pomocou AI
Novú skupinu hodnotiacich kritérií vám odteraz pomôže pripraviť aj AI a to rovno v slovenčine. Zadáte tému – názov a následne opis toho, čo má skupina hodnotiacich kritérií vyhodnotiť. Odporúčam vám byť v tejto časti čo najviac konkrétni.
V ďalšej časti si vyberiete náročnosť – ročníky sú zoradené podľa amerického modelu. Preto ročníky 1. – 8. korešpondujú naše základné školy, pričom ročníky 9. – 12. sú skôr adekvátne stredným školám. Nájdete tam aj úroveň materských škôl či univerzitných študentov.
Následne si vyberiete stupnicu hodnotenia. Existujú 3 preddefinované stupnice:
Výborné, Dobré, Priemerné, Slabé – možno mať paralelu známkovaniu 1-4
Prekračuje štandard, Spĺňa štandard, Pod štandardom – definované minimálne kritériá projektu
Áno, Nie – hlavne v prípade, keď nehodnotíme produkt ale proces
Samozrejme, máte možnosť zadefinovať si aj vlastnú stupnicu.
Stupnicu máme zvolenú, potrebujeme ešte vybrať kritériá, na základe ktorých bude prebiehať hodnotenie. Umelá inteligencia vám “našepká” o aké kritéria môže ísť. Máte možnosť pridať všetky navrhnuté, pridať vlastné kritériá alebo vygenerovať ďalšie nápady.
Teraz môžeme nechať umelú inteligenciu vytvoriť skupinu hodnotiacich kritérií. V priebehu pár sekúnd máme to hotové aj s opisom toho, čo má študent v každom kritérií zvládnuť na konkrétnej úrovni.
Všimnite si na obrázku, že v kritériu Prezentácia na úrovni Výborné, AI použila pojem “reproduktor” pričom na ostatných úrovniach už správne použila pojem “rečník”. Teraz prichádza náš čas, aby sme AI ukázali, že učitelia sú stále potrební a len tak nás nenahradí 🙂
Podeľte sa o svoje výtvory
Ak ste experimentovali a radi by ste sa podelili o svoje vytvorené skupiny hodnotiacich kritérií, vytvorila som v Knižnici priestor s názvom Inšpirácie od kolegov, kam cez tento špeciálny odkaz viete nahrať svoju skupinu. Prosím nahrávajte samostatné súbory vo formáte .csv.
Teším sa na vaše nápady 🙂
Gratulujem, dostali ste na koniec všetkých noviniek
V rámci blogu sú použité súbory cookies, ktoré zaisťujú jeho správne fungovanie. Súbory cookies sú uložené po dobu 1 mesiaca. Prehliadaním blogu súhlasíte s ich používaním.Rozumiem